In alle aandacht

Klaar voor de start!

Je hebt je net geïnstalleerd om aan het schrijven van een tekst te beginnen als je het bekende pingetje op je telefoon hoort. Even kijken wie van je vrienden iets post op Facebook. Leuk, dat ze zo’n mooie dahlia’s in haar tuin heeft. Die wil jij eigenlijk ook hebben volgend jaar. Gauw op internet kijken waar je ze kunt kopen. Je liket haar bericht en keert terug naar je tekst in wording. Nu moet je nog op zoek naar dat boek waar je iets uit moest halen. Ligt het op je slaapkamer of in die stapel boeken naast de bank? Eerst maar bij de bank kijken. Oei, wat een stofnesten. Daar moet je straks toch echt stofzuigen. Je wilt het eigenlijk liever meteen doen, anders blijft het je afleiden.  Verder met schrijven, terwijl er inmiddels drie kwartier verstreken zijn, en je nu wel echt trek krijgt in koffie.

De kop is eraf!

In de vorige les van de Bewaarschool kregen we dankzij de bosmuis een inkijkje in de verschillende executieve functies. Vandaag lichten we er een belangrijke uit: volgehouden aandacht, oftewel gefocust blijven. Het betreft het vermogen om de aandacht op een situatie of taak te blijven vestigen, ondanks afleiding, vermoeidheid of verveling. Bij sommige taken kost het geen moeite om erbij te blijven – bij dingen die je leuk vindt of die je voor je hobby doet. Bij taken die we lastiger vinden, of minder interessant, wordt het al anders en merken we dat onze aandacht gauw verslapt. De executieve functies taakinitiatie – beginnen aan een taak – en doelgericht gedrag hangen nauw samen met volgehouden aandacht.

Al een eindje op weg!

Losse eindjes

Als je moeite hebt met volgehouden aandacht raak je snel afgeleid door prikkels uit je omgeving of van binnen – je eigen gedachten. Ook ben je snel verveeld als het saai wordt en ga je liever iets anders – tussendoor – doen. Nadat je afgeleid bent kun je de draad niet meer gemakkelijk oppakken. Als je huishoudelijke taken moet doen ga je zigzaggen en aan het einde van de dag heb je overal ‘losse eindjes’. Wat het nog moeilijker maakt om gefocust te blijven zijn stress, een lage motivatie en slaapgebrek.

Op de helft!

Weg met afleiders

Je kunt je omgeving aanpassen door zoveel mogelijk afleidende dingen weg te halen. Maak je werkplek dus zo rustig mogelijk. Ook kun je gaan werken op een plek waar geen ‘ontsnappen’ mogelijk is, zoals in een bibliotheek. Zoek voor jezelf uit wat voor jou de beste tijd van de dag is om de taak te doen. Ben je ’s ochtends meer gefocust, of misschien lukt dat ’s avonds beter? Als je veel gedachtes hebt die je afleiden, hou dan een schrijfblok bij de hand om deze interne afleiders te noteren. Sommige mensen kunnen prima werken met achtergrondgeluiden of muziek, anderen hebben juist absolute stilte nodig.
Hoe is dat bij jou?

Al over de helft!

Raad van Toezicht

Ook kun je andere mensen inschakelen om je te helpen je aandacht beter vast te houden. Je kunt bijvoorbeeld samen met iemand anders aan een langdradige taak werken, je dwaalt dan minder makkelijk af. Ook kun je een taak doen met iemand in je buurt die ‘toezicht’ houdt. Iets wat ten slotte ook helpt is iemand anders vertellen dat je aan de slag gaat; dat werkt als een stok achter de deur die je helpt om het vol te houden.

Bijna klaar!

Task force

Natuurlijk kun je ook de taak zo gemakkelijk mogelijk maken. Bijvoorbeeld door hem op te delen in kleinere stukjes. Plan het uitvoeren van de deeltaken in je agenda in of zet ze in een to-dolijst. Als het lukt om je uiteindelijke grotere doel steeds voor ogen te houden kun je de aandacht beter volhouden. Ook kun je de taak interessanter maken of er een wedstrijdelement in brengen. Bouw variëteit en keuzemogelijkheden in door zowel briefjes met taken als briefjes met leuke dingen te maken; trek blind een briefje en doe wat erop staat.
Wissel favoriete en minder favoriete taken af.

 

Oefening baart kunst

Onze hersenen zijn plastisch. Dat wil zeggen dat we onze zwakkere executieve functies kunnen trainen, waardoor er verandering optreedt in de hersenstructuur die deze functies ondersteunt. In het begin kost het inspanning en energie, maar na verloop van tijd wordt het gemakkelijker en verloopt de executieve functie automatischer.
Je kunt bijvoorbeeld oefenen met een timer om je aandachtsspanne beetje bij beetje te vergroten.

En – niet onbelangrijk – beloon jezelf als je een taak of een deel ervan hebt afgerond!

Bron:  Slim maar…
Versterk je executieve functies en vergroot je succes!

Auteurs:  Peg Dawson & Richard Guare  (2016)

Klaar!